Regulament – etapa națională – “Fii, o săptămână profesor de științe”, 2024
Fișa de înscriere – etapa națională – “Fii, o săptămână profesor de științe”, 2024, se trimite pe adresa colegiulenergeticcj@gmail.com până la data de 23 mai 2024
Mulți elevi și cadre didactice din diverse licee tehnice și școli generale din România au prezentat, recent, în 27.05. 2024, proiecte inovatoare și au susținut, astfel, importanța activităților extracurriculare în dezvoltarea abilităților tehnice și creative ale elevilor, eveniment găzduit de Colegiul Tehnic Energetic, din Cluj-Napoca, unde s-au reunit cele 20 de echipaje calificate în cadrul etapei naționale a concursului aflat sub egida deja cunoscutului proiect ,,Fii, o săptămână, profesor de științe!”, la scurtă vreme după ce s-au stins ecourile concursului județean, organizat în același cadru.
Ne-au impresionat proiecte și dispozitive care se înscriu în preocupările, tot mai accentuate în prezent, legate de mediu, climă, confortul unei locuințe moderne, sănătate, o viață de calitate. Astfel, ne-am interesat asupra motivațiilor și speranțelor autorilor lor, care ni le-au descris cu mândrie și le-au ilustrat aplicabilitatea: Drojan Denis, de la Colegiul Tehnic Energetic, Cluj, care a realizat macheta unei clădiri rezidențiale, cu iluminat interior și exterior (proiect laborios, a cărui durată de lucru a fost îndelungată, fiind început în toamna anului trecut), Barb Bogdan, de la Liceul ,,George Coșbuc”, Cluj, autorul dispozitivului care detectează radiația solară și cea radioactivă, Coșma Andrei, de la Liceul Teoretic ,,Lucian Blaga”, Cluj, creatorul unei rachete care detectează diferiți parametri atmosferici, Oltean David Ștefan și Câmpian Victor, de la Liceul Teoretic ,,Dumitru Tăuțan”, Florești, autori ai unei machete ce reprezintă o moară de apă care produce curent electric, Coita Alex – Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia” din Oradea, ce s-a prezentat cu proiectul unui motor liniar alimentat de o baterie cu 4 magneți, Șimon Robert, din clasa a VIII-a, Școala Generală ,,Ion Crangă”, din Cluj-Napoca, ce a realizat o machetă a unui mare bulevard clujean, Calea Florești, din LED-uri și panouri fotovoltaice și Surd Adrian – Colegiul Tehnic ,,Mihai Eminescu”, din Roman, care a creat un mecanism care vine în sprijinul oamenilor cu deficiențe, pentru ca aceștia să-și administreze medicamentele la momentul potrivit.
Acestea sunt doar câteva exemple de tineri, respectiv de copii, ale căror aptitudini și curiozități științifice evidențiază faptul că școala se preocupă, din ce în ce mai mult, de încurajarea dezvoltării competențelor tehnice practice și inovative ale elevilor, prin intermediul activităților extracurriculare.
De asemenea, cadrele didactice organizatoare ale evenimentului, cele care i-au coordonat pe autori în realizarea acestor exponate și proiecte, oaspeții, care au avut și amabilitatea de a ne oferi răspunsuri la câteva întrebări, au subliniat pasiunea cu care desfășoară această activitate și satisfacția de a vedea roadele strădaniilor lor, precum și importanța acestui tip de concursuri: reprezentanți ai școlii gazdă – domnul director Dragoș Cristian (care considera că aceste proiecte reflectă angajamentul și creativitatea tinerilor din România în domeniul tehnic, precum și susținerea profesorilor și directorilor pentru dezvoltarea lor), prof. Pop Claudia, prof. Emilia Galoș, prof. Rodica Groșan, prof. Corina Șimon și alții, oaspeți din depărtări sau din împrejurimi, precum prof. Cosmin Cristea – C.T. Energetic din Brașov, prof. Monica Haja – Liceul Teoretic ,,Dumitru Tăuțan”, Florești, și mulți alții, iar nu în ultimul rând inspector reprezentant al ISJ Cluj, doamna Amalia Gurzău, care ne declara că ,,Activitățile educative extrașcolare desăvârșesc educația în mediul formal și completează toate acele nevoi de învățare și, mai degrabă, componenta învățării experiențiale, pentru că sunt gândite în contexte practice”.
Măcicășan Dodi, Matei Alexandru,
clasa a IX-a B
Filmulet – “Fii, o săptămână profesor de științe”, 2024